کد مطلب:50590
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:5
مساوات در اسلام چگونه است؟
در اسلام، ارزش هاي موهومي كه معيّار براي فضيلت و برتري انسانها شمرده شده، نفي شده است و تنها ارزش بر مبناي تقوي و علم و مجاده است. بنابراين مليّت و رنگ و نژاد و ثروت و امثال اينها، معيار فضيلت نيست و هيچ ملّتي از اين جهات بر ملّت ديگر فضيلت و برتري ندارد و بنابر فرمايش حضرت رسول اكرم((صلي الله عليه وآله)) «لافضل لعربي علي عجمي و لعجمي علي عربي و لا لابيض علي اسود و لا لاسود علي ابيض الآ بالتقوي; هيچ عربي بر عجم و هيچ عجمي بر عرب و هيچ سفيدي بر سياه و هيچ سياهي بر سفيد برتري ندارد جز به تقوي»(1).
از نظر حقوق نيز افراد از حقوق مساوي برخوردار هستند و قوانين اسلامي براساس قسط و عدل استوار شده است، يادآوري يك نكته لازم است و آن اينكه تساوي به
ـــــــــــــــــــــ
1 -
ـ1195ـ
گونه اي كه برخي از گروه ها تحت عنوان جامعه يي طبقه مطرح مي كنند و مي گويند بايد تساوي مطلق و از تمام جهات در جامعه حكومت كند، صحيح نيست. زيرا تساوي به اين معني، موجب ظلم بر بسياري از افراد مي شود. برخي افراد هستند كه تلاش و كار بيشتري انجام مي دهند; اگر حقوق اينان به اندازه افرادي باشد كه كار كمتر انجام مي دهند، اين ظلم است.
بنابراين وقتي گفته مي شود انسان ها از حقوق مساوي برخوردار هستند، اندازه استحقاقها و كارها نيز ملحوظ است و در اين گونه موارد تعبير صحيح تر اين است كه به جاي «تساوي» از «قسط» و «عدل» استفاده شود.
(بخش پاسخ به سؤالات )
ـ1196ـ
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.